zaterdag 5 september 2009

Nederland - Japan 3-0

Vriendschappelijk
Grolsch Veste
05.09.2009
Toeschouwers: 23.750
Enschede, mijn laatste stop in mijn jacht op alle stadions van betaald voeltballend Nederland. Met Nederland - Japan, geen aantrekkelijk affiche, stopt mijn jacht op de Nederlandse stadions. In alle 38 betaald voetbalstadions heb ik nu een wedstrijd gezien. Op zaterdagmorgen vertrok ik naar Enschede. Aangezien er rellen werden verwacht, stond er zo'n 30 km voor Enschede al een politiecontrole. De auto heb ik geparkeerd in Hengelo, vanwaar het nog 3 minuten met de trein is naar de Grolsch Veste. Eenmaal uitgestapt wachtte voor mij de eerste politiecontrole.

Vandaag zou het stadion de naam "FC Twente Stadion" dragen. Met Heineken als sponsor van het nationaal elftal kon de naam "Grolsch Veste" vandaag niet gehandhaafd worden. Een jaar geleden nam Grolsch de naam over van Arke, dit na de bouw van de gloednieuwe tweede ring. Met deze tweede ring is het stadion aantrekkelijk geworden voor het Nederlands Elftal dat vandaag voor het eerst een wedstrijd afwerkte in Enschede. Dit was niet de enige primeur, tegen tegenstander Japan werd nog nooit gespeeld. De tweede ring strekt zich uit over een lange en een korte zijde, de rest van het stadion is bij 1 ring gebleven.

Mezelf bestempelend als geen fan van het Nederlands Elftal was ik vooral benieuwd naar Keisuke Honda van VVV-Venlo. Helaas speelde Honda alleen de tweede helft op een positie waar hij niet thuishoort, linksbuiten. De eerste helft werd Nederland verrast door het snelle en aanvallende spel van Japan. Tot echt uitgelezen kansen leidde dit niet. Nederland dat uiterst zwak speelde kwam alleen door Robin van Persie eenmaal tot het doel van de Japanners. De tweede helft ging verder met het abominabel slechte spelniveau. Via Van Persie, Sneijder en Huntelaar won Nederland zeer geflatteerd met 3-0 van de Aziaten.
Posted by Picasa