zondag 14 december 2008

K. Berchem Sport - K. Londerzeel SK 2-2

Vierde Klasse B
Ludo Coeck Stadion
14.12.2008
Toeschouwers: ca. 400
Het Ludo Coeck Stadion stond al heel lang op mijn planning om erheen te gaan. Nu zich een mooie dubbel aankondigde voor deze zondag samen met Roeselare om 18:00 uur besloot ik om naar Antwerpen-Berchem af te reizen. Het stadion was zo gevonden dankzij de TomTom. In de straat van het stadion kon ik de auto makkelijk kwijt en stond ideaal om na afloop van de wedstrijd snel naar Roeselare af te reizen. Na eerst foto's van de buitenkant te hebben gemaakt, besloot ik om deze "Engelse" ground van binnen te gaan bekijken.

Nadat men de toegangspoort van het stadion is gespasseerd kom je op de staantribunes uit. Hier heb je een goed zicht op de verschillende tribunes. Aan de linkerzijde zie je een oude overdekte staantribune, aan de rechterzijde de zittribune. De zitjes bestaan uit de clubkleuren zwart en geel. Bovenop deze zittribune staat de clubnaam vereeuwigd. Tussen deze tribunes aan de korte zijden lopen de staantribunes in een boog. Verder beschikt het stadion over 3 lichtmasten, of deze nog in gebruik worden genomen is voor mij een vraag gebleven. Aan de achterzijde van de staantribune zie je dat deze tribune erg bouwvallig is en sterk aan vernieuwing toe is, het blijft natuurlijk wel de charme van Belgische voetbalstadions.

2008 is het jaar dat Berchem Sport 100 jaar bestaat, op de valreep mocht ik nog van dit heuglijke feit deelnemen. De sympathiekste ploeg van 't stad, zoals Berchem op haar site vermeld, komt met een prachtig afstandsschot in de kruising op een 1-0 voorsprong. Halverwege de eerste helft mocht Londerzeel een vrije trap nemen die uiteindelijk met wat geluk het net vond. Niet veel later viel de 2-1 voor Berchem dat totstand kwam uit een ouderwetse scrimage. In de rust heb ik genoten van een overheerlijke Belgische hamburger met ajuin en de sfeer geproefd in het chalet (kantine) van Berchem. Na deze versnapering was ik net op tijd voor de kick-off van de tweede helft. Toen ik mij van tribune wilde wisselen kon ik nog net zien door de grote toegangspoort dat Londerzeel een strafschop kreeg en deze omzette in een doelpunt. In de slotfase werd een speler van Berchem onderuitgehaald, de tegenstander zag de rode kaart, iedereen wachtte op de strafschop die zou komen maar de referee besloot dat het een doeltrap moest zijn. Zo'n blunder zag men enkele weken geleden ook in de Jupiler Pro League, en heel Belgie maakt zich nu zorgen om de kwaliteiten van de scheidsrechters.
Posted by Picasa